úvodní slovo

Vítejte na stránce projektu Marley Bone Coach, určeného pro učitele angličtiny. Projekt si klade za cíl přijít s alternativním přístupem k výuce studentů na středních školách (nebo minimálně na výběrových středních školách) a také na jiných výukových institutech, kde se na výuku angličtiny soustředí pozornost, jenž si zaslouží. Neklade si za cíl konvertovat na svou stranu všechny učitele, ba ani většinu učitelů, ba dokonce ani silně početnou menšinu. Znám své pappenheimské a tuším, že zájemců o vyzkoušení tohoto přístupu mnoho nebude. Nekladu si nereálné cíle, i nalezení několika málo vstřícných odvážlivců bych považoval byl úspěch.

Namísto práce s učebnicemi, kterou považuju za naprostou ztrátu času (ano, včetně Headways), nabízím práci s původními texty. Některé jsem sepsal sám, jiné našel v časopisech, knížkách a především na internetu a upravil pro potřeby výuky. Pochází z různých zdrojů, spojuje je však použitý jazyk. Ten není ani příliš formální, jak bývá zvykem u novinových článků (které mnozí ambiciózní učitelé bez úprav předkládají svým studentům), ani slangový, jak by zcela mylně namítali titíž učitelé při letmém obeznámení s nimi. Jedná se o angličtinu každodenního užívání. Tuto angličtinu, ač je to k nevíře, učebnice ignorují a namísto ní nabízí seriózně se tvářící bezbarvý politicky korektní paskvil.

——————

Větší část tohoto projektu pojednává o stylu výuky teoreticky, i když samozřejmě v doprovodu velkého množství příkladů. Pro každý typ textu nebo testu zde přikládám jeden vzorový materiál doplněný vyčerpávajícími podklady pro práci s ním, tak aby si případní zájemci mohli nový přístup bez větších příprav ozkoušet. Předkládané materiály jsou určeny spíše pro pokročilejší studenty, ale přínosné by měly být už i pro úroveň běžně označovanou za středně pokročilou.

Předem upozorňuju na skutečnost, že případný zájemce o proniknutí do tajů a principů zde nastíněného přístupu k výuce se bude muset nejdříve prokousat neznámou terminologií a také akceptovat, že se od něj při přípravě na hodiny i v jejich průběhu očekává více práce než pokud by nadále využíval standardních učebnic. Za sebe můžu slíbit, že se jedná o přístup ověřený několika lety praxe, přístup který po určité záběhové době funguje nad očekávání skvěle, a který má přínos nejen pro studenty ale i pro učitele samotného a jeho angličtinu.

——————

Orientace na stránce by vám neměla činit problémy. V sidebaru na pravé straně obrazovky najdete seznam všech kapitolek, rozřazený do logických kategorií. První část je teoretická, pokouším se v ní vysvětlit a obhájit svůj přístup, samozřejmě i pomocí příkladů. V druhé části pak předkládám zástupce pro každý zde popsaný typ textu včetně doprovodných textů a cvičení.

4 Responses to “úvodní slovo”

  1. Pavel Sedlacek Says:

    Dobry den pane Sacha,
    za prve bych Vam chtel vyseknout poklonu, za to, co na techto, ale i na jinych strankach predvadite. Rekl bych, ze jste takovy diamant uprostred hromady dlazebnich kostek. Nejsem sice ucitel anglictiny, ale mam urcite zkusenosti s vyukou anglictiny z pozice vyucovaneho, jakozto byvaly gymnazialni a vs student a u vseho, co jsem dosud od Vas cetl jsem jen pokyvoval hlavou a rikal si ano, ano, ano … ne ze bych chtel nadavat na svoji byvalou ucitetelku z gymlu, ktera si myslim me naucila dost a vzbudila ve me urcity zajem o anglictinu, nicmene jsem si vzdycky pripadal pri komunikaci s rodilym mluvcim tak trochu jako slon v porcelanu. Myslim, ze dneska uz vim proc :-) V soucasnosti se snazim porad pracovat na sve anglictine jakozto samouk, posloucham BBC, ctu anglickou literaturu v originale, snazim se delat na internetu ruzne kurzy, coz me mimojine privedlo i na Vase stranky, a pokud to jde samozrejme komunikuju s rodilyma mluvcima. Chtel jsem Vas poprosit, jestli byste mi neposlal odkaz na nejake stranky, ktere by me v me snaze, jakozto studenta samouka, pomohly. Tady na techto strankach jsem nasel spis rady pro ucitele. Byl bych Vam opravdu velice vdecny. S pozdravem a pranim snazivych a odhodlanych studentu, Pavel Sedlacek, sedlacekpavel@yahoo.com

  2. Enuyvatar Says:

    Dobrý deň,
    úplne súhlasím s vyššie uvedeným komentárom. Taktiež by som mal záujem o odkazy(tomas@iol.sk), ale rád by sm použil aj vaše materiály pri samoštúdiu. Vedeli by ste poskytnúť nejaké rady ako ich použiť?

    Ďakujem

  3. tomas Says:

    Ac mi je jiz pres 30, zacinam s ucenim se EN (jiz rok). Muj ucitel – velice rozumny – jede presne stylem, jako vy, tzn. zadne priblble zobecnovacky a delani vedy z ucebnic, jak jsem to bohuzel znal od sve gymnazialni ucitelky nemciny. Ted jsem si procetl rozhovor tech dvou kamaradek, z nichz jedna nestihla ten film festival… no puvodne jsem myslel, ze to dam behem hodiny, ale pak jsem zabredl do vasich vysvetleni a ukazek chyb a dalsiho vyhledavani no a jiz vim, co budu nasledujici dny delat. Hluboce pred vami smekam, jako vystudovany ucitel matematiky vim, ze z 80% je to marna prace, nebot “studenty” to nezajima, nebot to berou jako povinnost. Diky moc za vase stranky a at se dari! Tomas

  4. Lucka Podhorná Says:

    Dobrý den,
    ve čtvrtek začínám se svou první slečnou na doučování, teď už pár hodin sedím tady (BoE mám už na bytě v Brně a sebe ještě ne) a dávám dohromady hodiny a můžu fakt jen děkovat za ty čtyři roky u vás, bylo to luxusní a všude o vás trousím jen chválu a věřím, že dokážu pokračovat ve vašich stopách. Děkuju :)

Leave a Reply