hodina třetí

Pro třetí hodinu necháme ještě spát v minulé hodině naťuknuté 2s (SMOKE), které mají studenti za úkol si mezitím najít na webu, doplnit a zkrátit tak dobu potřebnou na přípravu sehrání scénky v samotné hodině.

correct DOG
point OZARKS
re-en EYRE
do STORYVILLE

Zato se konečně dostaneme k společné analýze testu DOG VS CAR, studenti si přehrají (re-enact) scénku z kursu literatury (JANE EYRE), point-outem se ještě jednou vrátíme k OZARKS a klíčovým blokem hodiny tentokrát bude storyville, což jsou v podstatě dva krátké článečky (nejde tedy o druhou hodinu v řadě, kde by se nedělal klasický text).

——————

at DOG5-10 min, předpokládáme, že studenti si doma přeložili všechny věty z testu, a nyní si své překlady budou schopni obhájit. Ve skupinách (párech) tak činí a navzájem si vysvětlují proč překládali právě takhle, proč to mají ostatní špatně, případně uznávají své chyby etc., vy popocházíte mezi stoly a občas něco moudrého prohodíte, ale zatím se nic neanalyzuje).

inquire STORY_25 min, zničehonic padne z vašich úst otázka na druhý text ze storyville (aniž by studenti dopředu tušili, s kterým textem mají co do činění): Suppose you meet a girl and you like her a lot and you marry her the next day without actually knowing what she’s like. What might that do to your life? … Měli byste se ptát tak, aby v otázkách nebo odpovědích zazněly všechny gapfills, na rozdíl od klasických doplňovaček se zde nepředpokládá jistota znalosti doplněných pasáží; po inquiry proto můžete v případě nátlaku studentů ještě bleskově a heslovitě proletět doplněná místa … Studentům zdůrazněte, že papír s mezerami je pracovní a že kompletní verzi pro pořizování poznámek a s vytučněnými INN obdrží záhy (to v případě, že jim skutečně zamýšlíte kompletní verzi poskytnout) … Ptáte se proč začít jiným než prvním příběhem ze storyville? Protože to studenti nečekají a čekat to nebudou ani příště, ani přespříště, ani nikdy potom.

all DOG10 min, společná kontrola překladů testu DOG VS CAR, většina vysvětlování by se měla dít pomocí odkazů na dříve mnohokrát zmíněné příkladové věty (pamatujete jak jsme tady měli větu “slyšel jsem, jak to řekla” nebo větu “viděl jsi, že by někdo utíkal?” to je tatáž gramatika) … Tímto práce s testem víceméně končí, ale doporučuju zařazovat probrané testy do složek, ze kterých si studenti občas mezi sebou na úvod hodiny zkouší překlady do angličtiny; další možností je vytvořit keywords a zkusit nechat studenty přehrát tento monolog o několik hodin později mezi sebou (opakovaně / check bold)

re-en EYRE + check bold10-15 min, načrtnete na tabuli čtyřbodový guide k EYRE, studenti si bleskově ve dvojicích rozhodí role (já jsem Phoebe, ty Rachel, já budu mluvit i za tu učitelku) a zkusí si scénku sehrát (přirozená intonace je zde jedním z přikázání), po sehrání si společně projdou text a zjistí, na které zásadní obraty si nevzpomněli, nebo které použili nesprávně (check bold)

point STORY_25 min, do této činorodé aktivity zasahuje point-out z druhého (již probraného) příběhu storyville: tedy smršť obratů typu jak byste řekli “skoro tě neznám / proč zčervenala? / …?”

inquire STORY_15 min, a v jednu chvíli namísto dalšího očekávaného obratu na překlad uvedete bizarní dotaz: “so, what will being faithful to the Lord bring you? (žádná reakce) will you get to eat good meals? (žádná reakce) is there good fortune coming your way? (žádná reakce) or will you just end up having waffles for breakfast? (yes! waffles!)“. Následuje inquiry prvního příběhu storyville

point OZARKS + STORY_15 min, když už jsme u nečekaných kroků, point-out OZARKS by mezi ně v této fázi určitě patřil (tuhle hodinu se jedná o jediný moment, kdy OZARKS vystrčí svou ošklivou hlavu). A přilípněte k němu ještě otázky (point-out) na první příběh ze storyville (ten je tedy od samotného inquiry oddělen právě point-outem OZARKS. Jak rafinované.)

at STORY_2 + STORY_1 (coin toss)5-10 min, dá-li se ještě zvládnout převyprávění obou nebo aspoň jednoho příběhu ze storyville, nechť to studenti zkusí. Třeba s nějakým twistem: vyprávění o vaflích z pozice vaflí?
we’re being eaten by this guy who just doesn’t appreciate what kind of meal he’s getting, he’s complaining to the Lord, as if it’s the Lord’s fault for not getting him something better to eat…

nebo příběh o červenající se holce z pozice kluka
Last night I’m in the shop, standing behind the counter, and all of a sudden I look up and I see this ugly girl walking in. So I figure why not have some fun with her?

——————

1. at DOG
2. inquire STORY_2
3. all DOG
4. re-en EYRE + check bold
5. point STORY_2
6. inquire STORY_1
7. point OZARKS + STORY_1
8. at STORY_2 + STORY_1 (coin toss)

——————

Po hodině rozdám/rozešlu

» kompletní verze JANE EYRE + další doplňovačka + keywords k ní
» hang-up DOG VS CAR (english version) + keywords (pokud jsou k dispozici)
» kompletní STORYVILLE + další díl
» OZARKS fill-long

* v následujících dnech a týdnech už nebude materiálů k rozesílání tolik. Jedna klíčová slova se obvykle vztahují k několika dílům textu nebo několika doplňovačkám (které na sebe také často navazují), než se dostanete k dalším storyville, tak to taky chvíli potrvá (a studenti na doplnění aspoň budou mít více času), a celkově vám zatím rozeslané materiály vystačí na hodně dlouho dopředu

Leave a Reply