eyre /2/ intro, fill-out, print-outs

INTRO / KICK-OFF

Phoebe has suggested to her friend Rachel that they should enrol in a literature class. Now, Rachel couldn’t care less about literature. I mean, she doesn’t read books at all, all she reads is, uh, glossy magazines like, you know, cosmopolitan. Anyway, she figures that taking a class together with a friend could be fun and even if there’s required reading, so what?

——————

V tomhle intru na rozdíl od většiny ostatních uvádím i tzv. fillers, slova a zvuky jako “uh, erm, now, anyway”, bez kterých zní delší promluva hodně strojeně (podtržené úseky). Především ono legendární anglické mručení je výbornou zbraní při delším projevu, ať už improvizovaném nebo ne. Studenti se tomu většinou smějí, ale je nespornou pravdou, že právě tyto zvuky poskytují mluvícímu člověku čas na promýšlení dalšího projevu a bez jejich využití by měli potíže dlouho souvisle mluvit i rodilí mluvčí. Navíc, pokud s nimi umíte zacházet, můžete zdůraznit či kolem nich vystavět velmi vtipně znějící situace.

Studenty asi nenaučíte je používat, to musí zvládnout samostudiem (vy jim můžete poskytnout nejlepší možný návod: sledovat filmy nebo sitcomy, kde se hodně mluví, a imitovat imitovat imitovat), bez něj zůstanou u nekomplikovaného “so”. Vy byste fillers ovšem určitě využívat měli, a to v co největší šíři, bez nich angličtina nezní jako angličtina. Navíc možná studenti něco přirozeně pochytí i z vašeho projevu, i když bych na to moc nesázel.

——————

It’s like, she was supposed to read books for her english classes in high school too and she never did but always got away with it. So what’s the big deal if she turns up unprepared once again. After all, nothing happened the first time around. What she did was she just kept nodding along, pretending to follow the discussion while Phoebe did all the talking. Rachel assumes that this is how things will always go. Except they don’t. Not this time.

——————

I v intru narazíme na celou řadu slov a obratů, které pro většinu studentů budou nové. To ale není na škodu, naopak. Studenti budou mít za úkol jak sehrání samotné scénky tak i popis toho co se v ní odehrává a k tomu se jim níže uvedené obraty budou hodit

enrol in a class … she couldn’t care less … glossy mags
——————
figure … required reading … she got away with it
what’s the big deal … turn up
——————
first time around … nod along … pretend … assume

Tohle intro uveďte v hodině ještě před rozesláním/rozdáním doplňovačky, tedy v době kdy studenti nemají tušení o tom jaký typ textu na ně čeká a o čem se v něm bude pojednávat. Vzápětí je ještě nechejte si děj převyprávět mezi sebou. K nejdůležitějším pasážím (vytučněné) se v dalších hodinách ještě vraťte a můžete upozornit i na chyby, kterých se studenti nejspíše budou dopouštět

——————

chyby

Phoebe has suggested to her friend Rachel that they should enrol in a literature class. Rachel couldn’t care less about literature. She doesn’t read books at all, all she reads is glossy magazines like cosmopolitan. Anyway, she figures that taking a class together with a friend could be fun and even if there’s required reading, so what?

to enrol
the only thing she reads
for example cosmopolitan
it will be funny to go to lessons of literature
if it is required reading

She was supposed to read books for her english classes in high school too and she never did but always got away with it. So what’s the big deal if she turns up unprepared once again. After all, nothing happened the first time she did. She just kept nodding along, pretending to follow the discussion while Phoebe did all the talking. Rachel assumes that this is how things will always go. Except they don’t. Not this time.

she had to read
it’s not important if she comes…
she still nodded, she always nodded
but only Phoebe talked
just this way it always will be
but this time no/not

* bavíme se o precizních překladech, takže i pokud některé přeškrtnuté varianty jsou téměř správně, dávají smysl nebo dokonce mají podobný význam (was supposed to read x had to read), nemůžeme je odsouhlasit. S takovým přístupem by se totiž studenti dotyčné obraty nenaučili nikdy.

Text intra není asi dost nosný na to, abyste se k němu vraceli v podobě fill-long, ale dva point-outy ve dvou různých hodinách a dvojí převyprávění studenty (jedno pomocí interview) by si podle mě zasloužil. Intro je navíc dostupné i ve webové verzi doplňovačky, kde se na něj studenti mohou kdykoli podívat, ať už kvůli slovíčkům nebo, pokud je osvítí shůry, kvůli všem inn pasážím.

FILL-OUT

Níže naleznete doplňovačku, pomocí níž se studenti s textem poprvé obeznámí. Za domácí úkol mají ji doplnit, k čemuž jim dopomáhá interaktivní webová verze.

Jakkoli je to lákavé, inquiry nesmí směřovat pouze na gapfills (vynechaná slova), stejně tak i point-out se musí zaměřovat na všechna inn textu. Ta poznáte podle toho, že jsou zvýrazněna v kompletním textu, který studenti obdrží poté, co si v hodině (pomocí inquiry) společně ověříte, že mezery správně doplnili.

Rachel: So, quick, what’s this book about?
Phoebe: You mean you didn’t read this one _______?!
Rachel: Well, I was _______, but I accidentally ended up reading something else. vogue. So tell me about this jane eyre woman.
Phoebe: No! You should’ve read it _______.
Rachel: Come on, Phoebe! Don’t be such a goodie-goodie!
Phoebe: Fine. So Jane Eyre, first of all, you’d think she’s a woman, but in fact she’s a robot. Yeah, no _______, this book was years ahead of its time.

the teacher: Sorry I’m late. Let’s _______ started. So, what did everybody think about Jane Eyre?
Phoebe: Rachel and I were just _______ it and she had some very interesting insights.
the teacher: Well, go ahead, Rachel. I _______ what you have to say about the book.
Rachel: Thank you. What struck me most when reading Jane Eyre was how the book was so _______ of its time.
the teacher: I suppose you’re talking about feminism, in which case I think you’re absolutely right.
Rachel: Well, feminism yes, but also the robots.

Rachel: That was so embarrassing! I mean, I was wondering why everyone was _______ me those strange looks but I just _______ they were _______ with my insights.
Phoebe: I’m sorry. But I loved it when you started comparing Jane Eyre to Robocop.
Rachel: How can you call that funny! I made a total ass of myself. I can’t believe you let me go on and on like that.
Phoebe: I _______! You weren’t taking the class seriously.
Rachel: Phoebe, come on! What is the big _______? I thought we were doing this to have a good time.
Phoebe: I _______ want to have a good time but I also wanted to learn. I always hear people talk about what they learned in high school and I never _______ went to high school.
Rachel: Oh, I wish I knew you actually wanted to learn. I wouldn’t have _______ off so much. I’m sorry.

ahead » deal » did » discussing » either » even » figured » get » giving » gonna » goofed » impressed » kidding » snapped » wonder » yourself

Po úvodním intru (viz úvod kapitolky) a předtím než provedete první inquiry, by měli studenti obdržet výtisk doplňovačky a dostat čas na to aby se poprali s její interaktivní verzí. Ve chvíli kdy přistoupíte k inquiry (týden nato?) By už měli mít ověřeno, jak mají být mezery správně vyplněny a měli by být připraveni jak odpovídat na vaše dotazy, tak i na požádání sehrát celou scénku.

PRINT-OUTS

V doplňovačce samotné, tedy její tiskové verzi, není nezbytně nutné ponechávat příliš mnoho prostoru na dopisování poznámek, studenti mohou počítat s tím, že po doplnění obdrží kompletní text, ve kterém budou zvýrazněny všechny podstatné obraty a po krajích bude ponecháno dost místa na případné doplňující poznámky

První list (eyre_fill.pdf) by tedy měli brát jako čistě pracovní. Vyplnit, ověřit a pryč s ním, dál se učit již jen z kompletní verze (eyre_cmpl.pdf).

Stejně jako u doplňovacích verzí běžných textů, tak i zde najdete tři čtyři vytučněné kousky. Ty ovšem nejsou vybrány na základě jejich užitečnosti nýbrž jako guides, nadpisy nebo titulky k jednotlivým úsekům textu. Jejich úplně hlavní funkce je estetická, občasné tučné pasáže dodávají textu zdání jakési struktury.

print-out fill-out
print-out complete
print-out keywords

Leave a Reply